Abdallah Abuzrida , Ahmed Hamed , Yousuf Alfaqiyah
تتناول هذه الدراسة، دراسة عملية لفحص نمط رش الوقود من فوهة حاقن الوقود في المحرك التوربيني نوع (PT6A-60 SERIES) من إنتاج شركة Pratt & Whitney الكندية باستخدام جهاز اختبار الوقود. نتيجة الاحتراق الغير تام والذي يحدث بشكل رئيسي بسبب الشكل الغير صحيح لرذاذ الوقود وينتج عنه تكوين الكربون داخل غرفة الاحتراق، مما يؤثر سلبا على حاقن الوقود وريشة توربين الضاغط (CT). تتم عملية التنظيف لحاقن الوقود بطريقتين وهما، التنظيف يدويا والتنظيف بجهاز الموجات فوق الصوتية. يتم بعدها الاختبار باستخدام آلة اختبار حاقن الوقود، التي تستخدم الوقود للتحقق من نمط الرش. تم تصنيع هذه الآلة، نظرا لحاجة فريق الصيانة إليها، ولم تكن الآلة الفعلية التي استخدمتها الشركة المصنعة متوفرة. تم إجراء هذا الاختبار في ظروف مختلفة حيث كانت الأولى في بداية التشغيل عند ضغط (20 psi)، والثانية عند السرعة المنخفضة وضغط (30 psi)، والثالثة عند السرعة القصوى وضغط (60 psi). تم أخذ الحالتين الأولى والثانية وقت فحص الصيانة لحاقن الوقود بتاريخ 15/12/2022، بينما تم أخذ الحالتين الثالثة والرابعة أيضا بشكل عشوائي من نفس المحرك ولكن في وقت مختلف بتاريخ 09/03/2023. من النتائج التي تم الحصول عليها، فإن معظم الحالات كانت مقبولة ولا تحتاج إلى إعادة تنظيف بعد الاختبار، باستثناء الحالة الرابعة لم تكن مقبولة وتحتاج إلى تنظيف بجهاز الموجات فوق الصوتية.
This study deals experimental study to inspect the fuel spray pattern in fuel injector nozzle in turboprop engine type PT6A-60 SERIES produced by Pratt & Whitney Canada by using fuel testing device. due to incomplete combustion which is mainly occurred due to incorrect shape of fuel spray, it results in carbon formation inside the combustion chamber, which negatively effects on the fuel injector and compressor turbine (CT) vane. The cleaning procedure to fuel injector is done by two methods which are handling clean and ultrasonic clean device. The testing is done by using fuel injector testing machine which is use fuel to check spray pattern. This machine was made due to the need for it by the maintenance team, and the actual machine used by the manufacturer was not available. This test was carried out at different conditions which is the first at the start of operation at 20 psi, the second at low speed, 30 psi pressure, and the third at maximum speed at high pressure 60 psi. The case 01 and 02 have been taken at the time of maintenance check of the fuel injector in 15/12/2022, while the case 03 and 04 were taken also randomly from the same engine but in different time at 09/03/2023. From obtained results, most of the cases were acceptable and does not need to re- cleaning after testing, except case 04 was not acceptable and need to clean by ultrasonic device.